MapsPeople er en Software as a Service virksomhed, hvor de finansielle nøgletal adskiller sig markant fra mere traditionelle virksomheder.

Det er generelt en forretningsmodel, som har været på fremdrift som verdenen er blevet mere digital. Det smarte ved konceptet er, at barrieren for at blive tilkoblet en specifik software bliver markant mindre, hvilket gør salget for en virksomhed nemmere, mens der skabes en kontinuerlig indtægtsstrøm, som kan være med til at finansiere videreudviklingen af ens software.

Derfor er et af de vigtigste nøgletal den årlige tilbagevendende omsætning kaldet ARR. MapsPeople har formået at løfte sin ARR ganske betragteligt fra 31,8 mio. kroner i udgangen af 2022 til 52 mio. kroner ved udgangen af 2023, mens der ved udgangen af 2024 forventes en ARR på 59-63 mio. kroner, hvorfor selskabet på to år har været tæt på at fordoble den årlige tilbagevendende omsætning.

Det er dog også omkostningstungt at vækste på denne måde, når kunderne ikke betaler en høj engangspris. Det betyder, at et andet vigtigt tal for SaaS virksomheder er den tid en kunde skal være på platformen, før omkostningerne til at erhverve kunden er tjent, hvor man ser på Customer Acquisition Cost (CAC), og efterfølgende ser på tilbagebetalingstiden for kunden. Her har MapsPeople en målsætning om at hente en kunde hjem på 12-18 måneder, hvor det i seneste kvartal lå på 16 måneder. Ser man tilbage på 1. kvartal 2023, var dette tal på 24 måneder, hvorfor selskabet har forbedret dette nøgletal markant.

Det kræver selvfølgelig fortsat, at MapsPeoples gennemsnitlige kundelevetid er højere end 16 måneder for nye kunder. For at se på opsalget til eksisterende kunder, er nøgletallet Net Revenue Retention (NRR) relevant, da det beskriver hvor meget af omsætningen til eksisterende kunder, som en SaaS virksomhed formår at bibeholde. MapsPeople havde ved udgangen af tredje kvartal 2024 en NRR på 101%, hvilket betyder, at selskabet har omsat for 1% mere til eksisterende kunder, når der justeres for kunder, som har forladt platformen. Dette blev negativt påvirket af nogle rammeaftaler, som ikke endte med at blive opfyldt. Var disse blevet opfyldt, havde tallet været 5,5% højere.

Målt på SaaS-tallene er MapsPeople ved at skabe en sund forretning, men selskabet er fortsat i en udviklingsfase, hvor der bruges mange penge på at vækste. Derfor forventer selskabet også fortsat et negativt EBITDA på 26-30 mio. kroner, hvilket dog er en markant forbedring fra resultatet i 2022 og 2023, som var negativt med henholdsvis 56,9 mio. kroner og 59,7 mio. kroner, hvorfor MapsPeople potentielt kan forbedre EBITDA-resultatet med 100% i 2024.