Alefarm Brewing har en god dag på børsen, efter selskabet har meddelt, at fire øl fra Alefarms portefølje snart bliver tilgængelige i føtex-butikker landet over.

Hvis du ligesom jeg følger de mindre danske vækstaktier med interesse, ved man næsten med sikkerhed, at der kommer en nyhed fra Alefarm Brewing hver mandag. Det er ingen undtagelse i dag, hvor selskabet har udsendt en særdeles positiv nyhed. Alefarm Brewing har nemlig annonceret et samarbejde med Salling Group, som driver 1.700 butikker og beskæftiger 60.000 medarbejdere.

Salling Group omfatter en række varehuse og butikskæder inden for detailhandlen – blandt andet føtex, Bilka, Salling og Netto – og betjener i gennemsnit 10 millioner kunder om ugen, hvilket gør Salling Group til Danmarks største dagligvarekoncern. Det nye samarbejde mellem Alefarm Brewing og Salling Group omfatter Føtex, hvor fire forskellige øl bliver tilgængelige fra og med uge 35. Dermed styrkes Alefarm Brewings tilstedeværelse i dagligvarehandlen betydeligt.

Alefarm Brewing fortsætter samtidig sit samarbejde med Dagrofa, som driver MENY-butikkerne i Danmark. Alefarm Brewing meddelte tidligere i år, at de endda udvidede deres samarbejde med Dagrofa, så det også indebærer B2B-segmentet med leverancer af friske øl på fustage, som nu kan bestilles af de mange café-, hotel- og restaurationskunder, som Dagrofa Foodservice servicerer over hele landet. Dermed kan øl fra Alefarm Brewing snart findes i både MENY og Føtex.

Den nye aftale med Salling Group vurderes til at udgøre en årlig omsætning i størrelsesordenen 1-1,5 mio. kroner i løbet af det første fulde samarbejdsår.

I 2024 har Alefarm Brewing fokuseret på at øge omsætningen på tværs af kanaler. Det gælder især de digitale kanaler, hvor selskabets ølklub i midten af juni 2024 rundede en årlig omsætning på 2,2 mio. kroner, der til sammenligning udgjorde 1,8 mio. kroner ved udgangen af 2023. Derudover er der udsendt meddelelser omkring vækst på flere eksportmarkeder, herunder til Holland og Singapore.

Alefarm Brewing omsatte i 2023 for 8,8 mio. kroner, og guider for helåret 2024 med at nå en omsætning på 9-10 mio. kroner svarende til en vækst på 2,3% til 13,6%. Halvårsrapporten er endnu ikke offentliggjort, men selskabet har allerede i investormeddelelser beskrevet, at omsætningen i årets første seks måneder udgjorde 4,75 mio. kroner svarende til en vækst på 13% ift. samme periode sidste år. I juli steg omsætningen 24% ift. samme måned sidste år, hvilket betød, at Alefarm Brewing ved udgangen af juli havde oplevet en vækst åtd på ca. 15%. Hvis Alefarm Brewing kan fastholde dette momentum, giver det mulighed for en opjustering senere på året.