MapsPeople kunne i går meddele, at de har indgået en aftale om at erhverve Point Consultings Pte. aktiviteter vedr. indendørskort.

Point Consulting har en stærk kundebase, der komplimenterer MapsPeoples eksisterende kundebase. Der er ligeledes gode synergimuligheder, som kan være med til at accelerere væksten hos MapsPeoples inden for indendørskort løsninger til lufthavne, flyselskaber og lignende.

Transaktionen vil tilføje minimum 2,1 mio. kroner til MapsPeoples ARR, men vil have minimal positiv indvirkning på omsætning og EBITDA i 2024. Den erhvervede forretning vil blive implementeret med en EBITDA-margin på 75 %, da ingen medarbejdere vil overgå til MapsPeople. Derfor vil transaktionen påvirke omsætningen positivt i 2025 med 2,1 mio. kroner før eventuelle yderligere salg til den samlede kundebase. Transaktionen vil påvirke EBITDA positivt med 1,6 mio. kroner i 2025, med en tilsvarende indvirkning på pengestrømmen fra driften i 2025 på 1,6 mio. kroner.

Salgsprisen for at overtage kontrakterne og de aktiver, som er involveret med transaktionen, forløber sig i 5,3 mio. kroner, hvilket svarer til en ARR multipel på 2,5x. 80% af beløbet vil blive betalt kontant, mens de resterende 20% betales ved at udstede nye aktier i MapsPeople. Derudover bliver Point Consulting berettiget til et såkaldt earn-out på op til 1,8 mio. kroner kontant, og yderligere 1 mio. i aktier. Den samlede opkøbspris kan dermed ende i 8,1 mio. kroner svarende til en ARR multipel på 3,8x.

Kontrakten blev underskrevet i går, og forventes endeligt gennemført i november 2024. Med købet af kortaktiviteterne fra virksomheden Point Consulting er nordjyske MapsPeople nu godt i gang med at realisere den del af strategien, der handler om at styrke sin førerposition på smart building-markedet gennem opkøb af mindre aktører på indendørs kort markedet.

I denne forbindelse udtaler CEO i MapsPeople, Morten Brøgger:

Point Consulting er en virksomhed, som er specialiseret i at levere geo-løsninger og tilhørende konsulenttjenester til kunder i forskellige industrier. Som en del af denne forretning har de opbygget en indendørskortløsning med 17 kunder (primært lufthavne), som vil blive overført til MapsPeople som en del af opkøbet, herunder et sæt underliggende teknologikomponenter, der vil blive integreret i MapsPeoples nuværende intellektuelle ejendom. Det er vigtigt, at Point Consulting som en del af transaktionen vil blive en forhandlerpartner for MapsPeoples kerneprodukt MapsIndoors, hvilket jeg er sikker på vil bidrage til at accelerere MapsPeople’s vækst yderligere i de kommende år.