På trods af at Mdundo lever et stille liv på børsen, er selskabet med til at skabe fest og glade dage i Afrika, hvor de har millionvis af brugere på sin musiktjeneste.
Mdundo bliver jævnligt beskrevet som Afrikas udgave af Spotify. Det gør casen nem at forstå for de fleste, selvom de to selskaber alligevel ikke er helt sammenlignelige. Der er nemlig stor forskel på at drive en musiktjeneste i Afrika sammenlignet med de udviklede lande, hvor brugerne er mere købestærke. Derudover er Mdundo på et meget tidligere stadie med omkring 35 mio. månedlige aktive brugere mod Spotifys mere end 600 mio. månedlige aktive brugere.
I juni udsendte Mdundo en interessant meddelelse, der indebar en justering af guidance og en strategiopdatering. Det gav mig en anledning til at kigge på den seneste udvikling for Mdundo, som er den vækstaktie, du kan læse om på vores blog i denne uge.
Mdundo gik på børsen i september 2020. Modsat andre selskaber har Mdundo formået at leve op til flere elementer af sin vækststrategi fra børsnoteringen, hvor selskabet leverede et bedre end ventet resultat målt på det vigtige nøgletal MAU, der er en forkortelse for månedlige aktive brugere. Mdundos vækststrategi løb til og med udgangen af juni 2022, som var afslutningen på det skæve regnskabsår 2021/22. Mdundo havde ved udgangen af juni 2022 20,3 mio. månedlige aktive brugere, hvor vækstplanen indikerede et niveau omkring 18 mio. månedlige aktive brugere. Målt på omsætningen endte resultatet på 7,3 mio. kroner, hvilket dog var under målsætningen om at omsætte for 10,3 mio. kroner, mens resultatet målt på EBITDA var bedre end fremstillet i vækststrategien, hvor resultatet endte på -8 mio. kroner mod ventet -11,6 mio. kroner.
Den oprindelige vækststrategi fra børsnoteringen var dog også relativt kort ude i fremtiden sammenlignet med vækstplanen hos andre selskaber. Det ændrer dog ikke på, at Mdundo faktisk har klaret det ganske flot efter sin børsnotering. En af de næste milepæle bliver break-even på EBITDA, mens man skal løfte den gennemsnitlige omsætning per bruger.
Læs også: Alefarm Brewing stiger 20% efter aftale med Salling Group.
Markedsværdien relativt til konkurrenterne
Efter jeg stiftede Vækstaktier-platformen og denne hjemmeside tilbage i november 2020, har jeg fulgt de mindre danske vækstaktier relativt tæt. Det afspejles bl.a. i serien ”Ugen på vækstbørsen”, som jeg nu har delt i knap 200 søndage i streg, hvor jeg ugentligt har givet en status på den seneste udvikling for de danske vækstbørsaktier, herunder Mdundo.
En af de aktører som har dækket Mdundo er Kapital Partner, som også er selskabets Certified Advisor. Når jeg har fulgt Kapital Partners dækning af Mdundo, er der særligt en ting, som jeg har bemærket, og det var en peersammenligning tilbage i februar 2022, hvor rådgiveren sammenlignede Mdundo med de nærmeste peers. Konkret blev værdiansættelsen af Mdundo sammenlignet med Anghami og Saavn, som dengang havde hhv. 18,4 og 100 mio. månedlige aktive brugere, mens Mdundo havde 13,3 mio. månedlige aktive brugere. Kapital Partner beregnede en værdiansættelse per månedlige aktive bruger på 0,43 USD for Mdundo, mens det for Anghami og Saavn var hhv. 12 USD og 10 USD, hvilket umiddelbart fremstillede et solidt kurspotentiale for Mdundo, hvilket var interessant. Peersammenligningen fremgår af nedenstående billede – husk den er over to år gammel, hvorfor den ikke er opdateret.
På trods af at peersammenligningen ikke er opdateret, synes jeg alligevel den er interessant at inddrage i dag, efter jeg tidligere har dykket ned i sammenligningen. For den illustrerer også et problem for Mdundo – nemlig at de tjener færre penge på deres brugere end konkurrenterne, hvorfor man også kan argumentere for at en peersammenligning, der er baseret på værdiansættelsen per bruger er irrelevant, når der også er stor forskel på omsætningen og indtjeningen per bruger.
Det er mere end et år siden, at jeg dykkede ned i denne peersammenligning i en artikel på ungeinvestorer.dk. Dengang beregnede jeg en markedsværdi per aktive bruger på ca. 3,4 kroner for Mdundo, mens Spotify havde en markedsværdi per aktive bruger på over 350 kroner og Anghami ca. 15 kroner. Forskellen var endnu større, da jeg kiggede på forskellen på omsætningen per aktive brugere, hvor jeg estimerede en omsætning per månedlige aktive brugere på under 0,6 kroner for Mdundo, mens tallet var 178 kroner for Spotify og 17 kroner for Anghami.
Tallene ser sandsynligvis anderledes ud i dag, men illustrerer alligevel et centralt problem, som Mdundo har kæmpet med: Nemlig at de ikke formår at generere en fornuftig omsætning på deres ellers solide brugerbase. Forhåbentligt ændrer det sig i fremtiden, hvilket den nye strategi også kan indikere.
Ny strategi med fokus på omsætningen
Mdundo offentliggjorde i juni en strategiopdatering, hvor man sænkede vækstambitionerne ift. væksten i antallet af månedlige aktive brugere. Det kan måske lyde skuffende, men når en aktiv bruger genererer en årlig omsætning væsentligt under 1 krone, er det måske slet ikke så skidt at justere sin vækststrategi.
Når de nye brugere, der kommer til, giver så lidt omsætning, kan jeg godt følge ønsket om i stedet at fokusere på at løfte indtægterne for den brugerbase, der allerede er på platformen. Konkret har selskabet sænket sin ambition for antallet af månedlige aktive brugere fra 50 mio. brugere ved udgangen af juni 2025 til 40 mio. brugere. Det er altså en markant nedjustering i væksten af antallet af aktive brugere, men samtidig er der opsat solide vækstambitioner for væksten i omsætningen fra abonnenter, der jævnfør strategiopdateringen skal vokse til 12-14 mio. kroner i 2024/25 mod forventet 7,3 mio. kroner i 2023/24. Den samlede omsætning forventes samtidig at vokse til 15-17 mio. kroner i 2024/25 mod ventet 12-14 mio. kroner i 2023/24.
På sigt har Mdundo fastholdt forventningen om at nå break-even målt på EBITDA inden udgangen af kalenderåret 2025 (ikke regnskabsåret 2024/25). Med en likvid beholdning på 13,4 mio. kroner ved udgangen af første halvår 2023/24, er der fortsat en solid kassebeholdning til at finansiere rejsen indtil break-even, hvor der heller ikke er kommunikeret planer om en kapitaludvidelse. Det giver en væsentlig sikkerhed for investorerne, så de som udgangspunkt ikke skal forvente at blive udvandet i et kapitalmarked, der fortsat er påvirket af høje renter.
Personligt har jeg ikke aktier i Mdundo, men følger aktien fra sidelinjen ligesom mange af de andre danske vækstaktier. Man kunne godt ønske, at selskabet kommunikerede mere til investorerne – både for at få et bedre løbende indblik i udviklingen, men også for at understøtte den lave volumen i aktien, der til og med den 16. august 2024 er på under 25.000 kroner gennemsnitligt om dagen i 2024.
No comments! Be the first commenter?