OrderYOYO blev børsnoteret i 2021, og trods aktiekursen er væsentligt under IPO-prisen, handles aktien i dag over pre-money værdiansættelsen ved børsnoteringen.

Det har været en børsrejse med op- og nedture for OrderYOYO. Kort efter børsnoteringen måtte selskabet nedjustere sine forventninger. Dette blev dog relativt hurtigt vendt til opjusteringer, og i 2023 blev selskabet udvalgt som én af de tre finalister til kåringen af Årets børsnoterede vækstvirksomhed, bl.a. grundet selskabets måde at aktivere markedet til at vækste.

Opkøb har nemlig været en væsentlig del af selskabets vækstrejse, og i tidligere i oktober 2024 annoncerede OrderYOYO endnu et opkøb. Dermed har selskabet nu gennemført i alt fem opkøb siden børsnoteringen, hvilket stemmer overens med ønsket om at vækste både organisk og gennem opkøb, som skal sikre den markedsledende position i EU.

Læs også: Markedsværdi på under 10 mio. kroner: DanCann Pharma på en udfordrende rejse.

Et kig på opkøbsstrategien

OrderYOYO blev i 2021 børsnoteret til en tegningskurs på 13,6 kroner per aktie og en pre-money værdiansættelse på 675 mio. kroner. Efterfølgende har aktien været nede at runde kurs 3,28, men var i 2023 tæt på igen at nærme sig tegningskursen med en markedsværdi på ca. 1 mia. kroner. Aktien handles i skrivende stund i kurs 7,8 kroner, og selvom det er væsentligt under tegningskursen, handles aktien til en markedsværdi på ca. 706 mio. kroner.

Det betyder, at aktien fortsat handles over pre-money værdiansættelsen fra børsnoteringen, hvilket kan tilskrives, at der på selskabets børsrejse er udstedt mange nye aktier til at finansiere vækstrejsen med opkøb. Aktionærerne er med andre ord blevet udvandet, fordi ejerskabet er fordelt på flere aktier.

De fem opkøb der er gennemført siden børsnoteringen er af tyske Happz, tyske app smart, Kingfood på det irske og britiske marked, tyske Gustoco og App4 på det irske og britiske marked. De fem opkøb har med andre ord været centreret om få markeder, hvor OrderYOYO har fokuseret på at skalere sin position på markedet og forbedre profitabiliteten.

Det var opkøbet af Happz, der åbnede vejen til det tyske marked, og medvirkede til, at OrderYOYO trådte ind på det tyske marked et par kvartaler før planlagt i IPO-planen. Tyskland er i dag det klart største marked for selskabet, hvilket blev understøttet af opkøbet af app smart. Det seneste opkøb af App4 er geografisk et eksisterende marked, men inden for et nyt markedssegment, hvorfor opkøbet befinder sig i midten af selskabets opkøbsstrategi med fokus på nye markeder og skalering af eksisterende markeder.

Det vigtige nøgletal ARR

De mange opkøb og et generelt fragmenteret marked kan gøre det vanskeligt at forstå den samlede forretningsmodel for OrderYOYO. Helt overordnet kan det siges, at selskabet gennem deres softwareløsning servicerer takeaway-restauranter med egne digitale bestillings- og kundehånderingsløsninger.

OrderYOYO er en SaaS-aktie, men opgørelsen af det vigtige nøgletal ARR skiller sig lidt ud sammenlignet med andre SaaS-selskaber, hvorfor man ikke kan sammenligne selskabet en til en med andre SaaS-aktier. Den opgjorte ARR består af ”fixed subscription fees” og ”usage based subscribtion fees”. Det betyder med andre ord, at en del af den tilbagevendende omsætning består af en fast prismodel, som vi kender fra andre SaaS-aktier som Konsolidator, Impero og RISMA. Den anden del er brugsbaseret, og afhænger dermed af kundernes salg af take-away, hvilket teoretisk betyder, at selskabet også er påvirket af sæsonudsving, hvor der generelt sælges mere takeaway i andet halvår end i første halvår.

Når ARR opgøres på forskellige måder, kan det give et sløret billede at sammenligne selskaberne på ARR-multiplen. OrderYOYO havde ved udgangen af tredje kvartal 2024 en ARR på 304 mio. kroner, der med en markedsværdi på ca. 706 mio. kroner svarer til en ARR-multipel på ca. 2.3x. Konsolidator handles til sammenligning til en multipel på ca. 4.5x baseret på selskabets ARR på 19,6 mio. kroner ved udgangen af første halvår 2024 og en aktiekurs på 3,84 kroner. Dermed kan OrderYOYO syne billig sammenlignet med en SaaS-aktie som Konsolidator, der for tiden har lidt sværere ved at vækste, men det er på ingen måde sort/hvidt og har mange nuancer.

Det kan derfor være mere relevant at se på de klassiske multipler for salget (P/S) og resultatet (P/E), hvilket jeg vil vende tilbage til senere i artiklen.

En profitabel vækstrejse – eller?

Den dårlige start på børsen for OrderYOYO er vendt til en perlerække af flotte opjusteringer – både organiske og grundet opkøb. Den seneste opjustering blev præsenteret i denne måned, hvor opkøbet af App4 blev annonceret. OrderYOYO offentliggjorde i samme anledning sine forventninger til 2025, hvor selskabet venter at kunne løfte sin ARR til 380-400 mio. kroner.

For regnskabsåret 2024 forventer OrderYOYO nu at nå en ARR på 340-350 mio. kroner, en omsætning på 300-305 mio. kroner, et EBITDA på 47-52 mio. kroner og et cash EBITDA på 20-25 mio. kroner. Den sidstnævnte ”cash EBITDA” kan give lidt anledning til forvirring – og man skal dykke ned i noget regnskabsteknisk for at få en bedre forståelse for disse nøgletal.

OrderYOYO beskriver Cash EBITDA som EBITDA minus ”capitalized R&D omkostninger”. Da selskabet har relativt stabile omkostninger til R&D, har forskellen på EBITDA og Cash EBITDA fulgt hinanden relativt parallelt.

I første halvår rapporterede OrderYOYO et EBITDA på 19,8 mio. kroner, men havde på bundlinjen et resultat efter skat på -14,3 mio. kroner. Dermed kan man hurtigt få indtryk af, at selskabet leverer et solidt positivt resultat, men nederst på bundlinjen finder man altså fortsat et relativt stort negativt resultat. Det kan gøre casen lidt mere uigennemskuelig for den almene private investor, og gør, at der fortsat er lidt vej til at vækstrejsen er helt profitabel. Målt på de rapporterede tal er væksten dog på nuværende tidspunkt allerede profitabel målt på EBITDA og Cash EBITDA.

En attraktiv investering?

Det er selvfølgelig altid en individuel vurdering om en aktie er attraktiv eller ikke, og der kan være mange faktorer, som er vigtige at tage med i denne vurdering. Derfor er det også svært og risikobetonet generelt at investere i enkeltaktier, hvor det historisk har givet et bedre afkast at investere passivt i det globale aktiemarked.

Kigger vi igen på multipler, og går tilbage til føromtalte P/S-værdi og P/E-værdi, kan vi få en relativ indikation på værdiansættelsen. Eftersom OrderYOYO ikke har et positivt resultat på bundlinjen, kan man dog ikke beregne en P/E-værdi, da denne er negativ. Med en ventet omsætning på 340-350 mio. kroner i 2024 efter seneste opjustering, handles OrderYOYO til en P/S-værdi på ca. 2.05x baseret på midten af omsætningsintervallet. Baseret på midten af Konsolidators forventninger til 2024, handles de til en P/S på ca. 3.95x. Der er altså fortsat en relativ stor forskel på de to selskaber i denne sammenligning.

Konsolidator bruger dog ikke lige så mange penge som OrderYOYO, og havde i 2023 et mindre negativt tab. Konsolidator havde på bundlinjen -12,2 mio. kroner, mens OrderYOYO havde -31,2 mio. kroner, hvorfor OrderYOYO trods den markant højere omsætning har lidt vej til profitabilitet på bundlinjen. Hvis OrderYOYO kan fortsætte nuværende fremgang, og ligeledes levere profitabilitet på bundlinjen, kan det indikere et pænt vækstpotentiale.

Husk at dette alene er mine betragtninger, og at du altid selv skal lave dine egne vurderinger, når du foretager en investering. Jeg har ikke aktier i de omtalte selskaber.