Audientes kunne i går offentliggøre deres regnskab for andet kvartal 2024, hvor selskabet gav en opdatering på den nuværende situation og de mange fremskridt, der er sket i år.

Audientes har gennem andet kvartal styrket dets kapitalberedskab gennem en emission, hvor det lykkedes at hente 4,6 mio. kroner før transaktionsrelaterede omkostninger. Derudover har der været fuld fokus på at skabe gode samarbejdspartnere, hvilket i august medførte stiftelsen af et Joint Venture med den kinesiske partner Shenzen Hengtong Partner Co. Ltd samt et strategisk partnerskab med fokus på Saudi Arabien med svenske SensoDetect i juni måned.

En forudbetalt ordre på 0,6 mio. kroner fra selskabets kinesiske partner forventes at kunne blive anerkendt som omsætning i tredje kvartal 2024. Produkterne er en fuldt ud lokaliseret version til det kinesiske marked af Companion, kaldet ZhiYinYou. Efter kvartalets afslutning har Audientes klargjort og afsendt 1.000 fuldt ud lokaliserede versioner af Companion til det japanske marked, hvor en såkaldt crowd-based online marketing kampagne iværksættes mod slutningen af tredje kvartal, og høreapparaterne er tilgængelige på det japanske marked i fjerde kvartal 2024.

Markedsindtrængningen på disse markeder er lidt langsommere end selskabet oprindeligt havde forventet. Selskabets forventning er nu at kunne anerkende salget af 3.500-4.500 høreapparater mod tidligere 5.000-6.000 på tværs af primært Indien, Japan og Kina. Det betyder også, at selskabet nedjusterer omsætningsforventningerne til indeværende regnskabsår til 3,8-4,8 mio. kroner mod tidligere 5-6 mio. kroner, mens EBITDA-resultatet forventes i et negativt niveau på 4-5 mio. kroner, hvilket skal ses ift. tidligere forventede negative niveau i intervallet 3,5-4,5 mio. kroner.

Audientes har i første halvår 2024 realiseret en omsætning på 27 tusinde kroner samt et negativt EBITDA på 3 mio. kroner. Selskabet realiserede i samme periode sidste år en omsætning på 1,3 mio. kroner med et negativt EBITDA på 4,3 mio. kroner.