I en Q&A med Hypefactors’ administrerende direktør, Casper Janns, sætter vi fokus på selskabets produkt, markedsstørrelse, kundetyper og salgsprocessen.

Hypefactors leverer en automatiseret softwareløsning, der hjælper virksomheder med at optimere sin kommunikation og PR. Gennem det seneste år har selskabet opnået store teknologiske milepæle, der giver dem en god position i branchen. Hypefactors befinder sig dog i en meget specifik og kompleks branche, der kan give anledning til spørgsmål som investor eller anden interessent.

Derfor har vi stillet selskabets administrerende direktør, Casper Janns nogle spørgsmål for at blive klogere på selskabet med udgangspunkt i produktet og dets potentiale. Først har jeg bedt Casper prøve at forklare selskabets produkt, så selv min bedstemor kan forstå det:

Vi leverer en softwareløsning, som virksomheder bl.a. bruger til medieovervågning eller ‘media intelligence’, som det også kaldes, fordi vi leverer langt mere end blot de traditionelle presseklip, nogen vil huske fra “gamle dages” medieovervågning. Softwaren hjælper kunderne til at monitorere, hvad der bliver skrevet om dem, deres konkurrenter, branche eller hvad de nu engang ønsker at følge. Dette på tværs af alverdens medier; lige fra online-medier (hvor vi dækker 8,2 mio. kilder), print, sociale medier og radio/tv. Samtidig trækker vi (med kunstig intelligens) automatisk en masse viden ud af disse medieomtaler, så brugerne altid er fuldt opdateret på hele mediebilledet, herunder mht. eget og andres omdømme. Kunderne har således et ‘reputation management’ system, der opdateres live. Desuden er der en række andre funktionaliteter, der hjælper kommunikationsafdelingen med at gøre deres arbejde mere automatiseret og effektivt; så vi er altså den meget brugervenlige software, der letter og binder den moderne kommunikationsafdelingens arbejde sammen. Det var en lidt lang forklaring, men forhåbentlig er bedstemor ikke faldet i søvn undervejs :-).

Hvilke typer kunder henvender I jer til?

Vi henvender os primært til kommunikationsafdelingen og/eller direktionen i alt fra store internationale virksomheder til mindre NGO’er, så vi har altså udelukkende BtB-kunder og er ikke målrettet private forbrugere.

Hvor stort er markedet for Hypefactors?

Det er et definitionsspørgsmål, men tager man udgangspunkt i en ret snæver afgrænsning af det eksisterende marked er det omkring 6-7 milliarder dollars og udvider man grænserne bare lidt er det væsentligt større. Der er med andre ord rigeligt at tage af. Vigtigst er det, at der allerede eksisterer et erkendt behov for et produkt som vores. Ikke mindst i en tid, hvor virksomhederne er mindre tilbøjelige til at finde plads i budgetterne til helt nye poster, er det bestemt fordel at det grundlæggende behov allerede er erkendt.

Hvad gør Hypefactors’ teknologi unik?

Hypefactors teknologi ER pr. definition unik, da vi selv har udviklet og ejer alle centrale tech-aktiver. Det vil sige at ingen andre kan tilbyde præcis det samme som os. Heldigvis er teknologien ikke alene unik, men også ret udmærket, hvis vi selv skal sige det. Helt kort kan jeg fremhæve sådan noget som sofistikationsgraden på vores kunstige intelligens og dens skalérbarhed, hvilket bevirker, at vi eksempelvis ‘crawler’ mere end 8 millioner nyhedssites live og samtidig beriger alle omtaler med sådan noget som vurdering af reputation/sentiment i real-tid. For brugerne er der en masse helt konkrete fordele, men det vigtigste er, at de får meget bedre styr på mediebilledet og kan dokumentere hvad der foregår, samtidig med at de får en lettere arbejdsdag og sparer tid.

Hvordan når I ud til kunderne og opnår et salg?

Det sker via en relativt klassisk SaaS-tilgang, hvor vi først skal frem til en præsentationsmulighed. Hvis ikke kunderne selv henvender sig til os, henvender vi os til dem. På et møde, som ofte er virtuelt, viser vi altid vores platform live, så den mulige kunde selv kan vurdere vores løsning op mod løsning de evt. bruger i dag. Og så håber vi selvfølgelig at de vil foretrække Hypefactors.

Konklusion

Hvis du ikke fik læst hele Caspers forklaringer, vil jeg her kort opsummere vores Q&A. Der er ingen tvivl om, at Hypefactors leverer et avanceret produkt, der kan være svært at forstå til punkt og prikke, medmindre man befinder sig i tech branchen. Dog befinder Hypefactors sig på et stort marked, hvor behovet efter medieovervågning allerede er anerkendt, hvilket er en fordel i et marked som nu, hvor de økonomiske usikkerheder gør mange virksomheder mindre risikovillige ift. at prøve nye teknologier, der skal løse nye problemstillinger.

Hypefactors henvender sig alene til virksomheder, hvorfor vi som privatforbrugere ikke kan benytte Hypefactors. Markedet for Hypefactors er milliardstort, hvorfor Hypefactors har meget at hente med en eksisterende ARR på 9,9 mio. kroner ved udgangen af juni 2022. Med en teknologi der ifølge direktøren per definition er unik, skal Hypefactors ud at erobre markedsandele, og med en meget bred målgruppe har de rigeligt med potentielle kunder at henvende sig til.

Hvis du har spørgsmål til Hypefactors om alt fra produkt, forretning, strategi, målsætninger eller lignende, må du endelig sende dem til os, så vil vi se, om der kommer anledning til en ny Q&A i fremtiden med Casper Janns.