Alefarm Brewing er blandt de 10 mindste børsnoterede selskaber i Danmark målt på markedsværdi, men oplever i disse måneder pæn vækst i sin abonnementsforretning.
Alefarm Brewing blev børsnoteret i november 2020, og er fra tegningskursen på 5 kroner per aktie nu faldet mere end 70%. Planen var oprindeligt at selskabet skulle erobre eksportmarkedet, der skulle resultere i en omsætning på 28,8 mio. kroner i 2023 med et EBITDA på 6,3 mio. kroner. Denne plan blev dog ikke realiseret, hvor bl.a. Covid-19 og stigende priser vendte situationen på hovedet for Alefarm Brewing. Derfor har selskabet omlagt sin strategi, fokuseret mere på hjemmemarkedet i Danmark, der afspejlede sig i en omsætning på blot 8,8 mio. kroner i 2023 med et EBITDA på -1,6 mio. kroner.
Da Alefarm Brewing gik på børsen, beskrev selskabet, at de i perioder havde eksporteret op mod 100% af sin produktion. Det var positivt, da det viste, at selskabet havde potentiale til at skalere forretningen, når de fik mere kapacitet i produktionen. I forbindelse med årsrapporten for 2023 fremgik det dog, at eksporten nu udgør under 20% af den samlede omsætning. Alefarm Brewing har omvendt oplevet solid vækst i Danmark, hvor omsætningen næsten steg 20% i 2023 ift. året før. Den negative udvikling på eksportmarkedet har dog overtrumfet den positive udvikling på hjemmemarkedet, når man kigger på aktiekursen, hvilket selvsagt også kan tilskrives et markant større vækstpotentiale ved at have succes på eksportmarkedet i et generelt meget konkurrencepræget marked.
Spørgsmålet er nu, om Alefarm Brewing fortsat har potentiale til at løfte forretningen til en pæn tocifret millionomsætning, der leverer overskud. Er det muligt, skal selskabet sandsynligvis handles til en højere markedsværdi end 18 mio. kroner i fremtiden, men på kort sigt skal man bl.a. være opmærksom på kapitalsituationen.
Læs også: Dataproces har genfundet væksten og fået en god start på 2024.
Øl på abonnement er i vækst
Det er ikke mere end få måneder siden, at vi kunne læse, at mindst 18 danske bryggerier i løbet af de seneste 12 måneder var gået konkurs, lukket, solgt eller sat til salg. Det understreger, hvordan branchen har været udfordret. Jeg forventer ikke, at Alefarm Brewing vil lide samme skæbne, men med en markedsværdi på under 20 mio. kroner og en relativ begrænset handel med aktien, er det naturligt at tænke, om selskabet kunne være på vej mod en afnotering, som vi allerede har oplevet mange andre selskaber gøre.
Det er positivt, at Alefarm Brewings direktør, Kasper Tidemann, har forklaret, at de er utrolig glade for at være børsnoteret på First North, som er en platform, hvor selskabet ser mange muligheder, og rejsen kun lige er begyndt. Det giver for mig en fornemmelse af, at investorerne ikke skal forvente en afnotering af Alefarm Brewing, selvom det selvfølgelig aldrig kan afskrives, da det ikke er billigt at være børsnoteret. Et selskab som Enalyzer har tidligere kommunikeret, at de har estimeret årlige besparelser for ca. 0,5 mio. kroner ved at lade sig afnotere, men her understreger Kasper Tidemann, at deres årlige omkostninger er lavere, og uddyber, at de årlige omkostninger for Alefarm Brewing udgør omkring 280.000 kroner.
Et element jeg særligt holder øje med hos Alefarm Brewing fra et investeringsperspektiv, er selskabets ølklub. Bryggeriet meddelte i april, at denne nu har rundet en årlig omsætning på 2 mio. kroner svarende til en månedlig omsætning på ca. 166.000 kroner. Det koster 395 kroner om måneden at være medlem af ølklubben, hvorfor selskabet har rundet 420 medlemmer. Alefarm Brewing har i slutningen af maj 2024 meddelt, at de har øget omsætningen 115% i de digitale kanaler år til dato sammenlignet med samme periode sidste år. Denne vækst kommer fra salg via webshoppen samt ølklubben.
I slutningen af december 2023 beskrev Alefarm Brewing, at ølklubben havde rundet en årlig omsætning på 1,8 mio. kroner. På ca. fire måneder voksede den årlige omsætning altså 0,2 mio. kroner svarende til en vækst i antallet af medlemmer på 11%. Kan Alefarm Brewing fastholde denne vækstrate, vil selskabet i slutningen af 2024 have en årlig omsætning på ca. 2,5 mio. kroner i ølklubben, og runde en årlig omsætning på 10 mio. kroner om ca. fem år. Det vil dog overraske mig, hvis vi ser ølklubben nå 10 mio. kroner i årlig omsætning om fem år, når vi tager den historiske udvikling i betragtning, hvor ølklubben allerede nu er over to år gammel, og derfor gennemsnitligt er vokset med 1 mio. kroner om året.
Ølklubben er generelt et attraktivt forretningsområde for Alefarm Brewing, da det ligesom for SaaS-selskaberne giver en forudsigelig indtægt med tilbagevendende kunder, så længe churn forbliver lav. Derfor vil jeg fortsætte med at holde øje med udviklingen i ølklubben, og ser gerne væksten tage endnu mere fart, så den årlige omsætning ved udgangen af 2024 som minimum udgør 2,5 mio. kroner.
Kommunikation i fokus
Alefarm Brewing gik ind i 2023 med en ambition om at øge sit interne fokus på kommunikation til investorerne, hvilket har afspejlet sig i en ugentlig investornyhed siden da. Personligt er jeg tilhænger af denne tilgang, men har også set andre udtrykke sig mere skeptisk, da det selvsagt ikke er alle nyheder, der har lige stor relevans. Alt i alt synes jeg dog, at det er positivt med et mindre selskab, der bruger tid og kræfter på at informere sine aktionærer, og generelt anser jeg direktør Kasper Tidemann som en god kommunikator.
Pga. de mange investornyheder er der også meget selskabsnyt at dykke ned i, og for mig var det en overraskelse at finde Alefarm Brewing i bunden, da jeg opgjorde den gennemsnitlige daglige volumen for alle aktierne på First North Danmark i første kvartal 2024. I min opgørelse var Alefarm Brewing den fjerde mindst handlede aktie på First North Danmark i første kvartal 2024, selvom Alefarm Brewing nok er det selskab, der har kommunikeret mest. Det kan både underbygge tesen om, at nogle af selskabets investornyheder ikke har nok relevans til at blive udsendt, eller at selskabet ikke lykkedes med at få sine nyheder bredt nok ud til investorerne, da markedet ellers ofte handler baseret på nyheder.
Hvis vi dykker ned i den seneste nyhedsstrøm fra Alefarm Brewing, er en stor del ikke nævneværdig fra et investeringsperspektiv, da mange i højere grad omhandler den normale daglige drift. Andre investormeddelelser er dog mere relevante, hvor man bl.a. kan fremhæve, at selskabet tidligere i 2024 udvidede sin ølklub til også at dække virksomheder. Dermed kan virksomheder nu styrke sine medarbejdertilbud med fokus på gode øl fra Alefarm Business Beer Club, hvor det bliver spændende, om det giver et boost til ølklubben og selskabets tilbagevendende omsætning.
Begrænset vækst i 2024
Alefarm Brewing forventer i 2024 at nå en omsætning på 9-10 mio. kroner med et EBITDA på -1 til 0,1 mio. kroner. Det svarer til en begrænset vækst ift. resultatet i 2023, hvor omsætningen udgjorde 8,8 mio. kroner, mens indtjeningen vil blive forbedret mod EBITDA-resultatet sidste år på -1,6 mio. kroner. Den forbedrede indtjening skal drives af øget fokus på kanaler med højt dækningsbidrag, hvor de digitale kanaler har en bedre margin sammenlignet med salg til eksempelvis MENY, hvor Alefarm Brewing desuden er udvalgt til at levere månedens øl i august 2024.
Den begrænsede vækst er også et resultat af, at Alefarm Brewing i dag kører med en stram omkostningsstyring. Alefarm Brewing har beskrevet, at de har kapital til at sikre driften i 2024, men hvis ikke bryggeriet begynder at levere sorte tal på bunden, skal selskabet snart finde løsninger til at skaffe frisk kapital.
I den seneste årsrapport fremgår det, at Alefarm Brewing ved udgangen af 2023 havde en likvid beholdning på 2,1 mio. kroner. Dette indebærer på kort sigt en risiko, når man anskuer Alefarm Brewing som investeringsmulighed, da der kan vente en udvanding, såfremt selskabet vælger at sælge nye aktier til nuværende markedspris, hvor der som udgangspunkt også skal gives rabat på aktierne for at skabe incitament til at tegne nye aktier, hvis pengene skal hentes i markedet.
Alefarm Brewing står derfor i dag i en situation, hvor markedet for specialøl er svært, og mange mindre konkurrenter har måtte dreje nøglen om. Alefarm Brewing har dog en solid kundegruppe, der har vist sin opbakning til bryggeriet gennem ølklubben, som jeg anser som et af de mest interessante aspekter for Alefarm Brewing. Man skal huske at være opmærksom på kapitalsituationen, hvor selskabet ikke på nuværende tidspunkt har beskrevet planer om en kapitaludvidelse, men kan blive aktuelt, hvis de røde tal på bundlinjen ikke bliver erstattet af sorte tal.
Disclaimer: Jeg har ikke aktier i Alefarm Brewing, og dette skal ikke anses som en anbefaling til hverken at købe eller sælge aktier i Alefarm Brewing. Lav altid din egen research.
No comments! Be the first commenter?