Audientes kunne i går præsentere sine ikke-reviderede finansielle resultater for tredje kvartal 2024, hvor selskabet gav en opdatering på udviklingen på nøglemarkederne

Gennem kvartalet har Audientes fokuseret på at udvide sin tilstedeværelse på markeder som Kina, Japan, Indien og Europa, og er nået langt med dette. Virksomheden har etableret nye strategiske partnerskaber og gjort klar til lancering af sine nøgleprodukter. Over 1.000 Companion-enheder er blevet leveret til deres datterselskab i Japan, og en introduktion i detailforretninger er planlagt til fjerde kvartal på det japanske marked. Audientes måtte dog nedjustere sine forventninger til året 2024, da flere planlagte ordrer nu først forventes at blive realiseret efter årsskiftet i 2025.

I Kina er leveringen af forudbetalte ordrer på det lokaliserede Companion-produkt ‘ZhiYinYou’ startet. Derudover arbejder Audientes på udviklingen af Ven™-høreapparatet til det kinesiske marked samt et bag-øret høreapparat (RIC), der målrettes markeder i Kina og Indien, men også kan være aktuelt globalt.

Audientes har realiseret en omsætning på 63 tusinde kroner i kvartalet, primært fra kinesiske ordrer, mod 8 tusinde kroner i samme periode sidste år. EBITDA for kvartalet blev negativt med 901 tusinde kroner, hvilket er en forbedring sammenlignet med 2.25 mio. kroner i samme periode sidste år. I oktober 2024 har selskabet gennemført en rettet emission på i alt 1,7 mio. kroner.

Efter kvartalets afslutning blev joint venture-selskabet ZhiYinYou Technology Limited formelt etableret i samarbejde med Shenzhen Hengtong Partner Co. i Kina. Dette markerer en vigtig milepæl i udviklingen af lokaliserede høreprodukter til det kinesiske marked, herunder Ven. Audientes ejer 40 % af selskabet og leverer desuden produktudviklingstjenester mod betaling. Virksomheden har ligeledes indgået et strategisk partnerskab med Kogai Invest AB for at styrke investorinteressen og understøtte fremtidig vækst og kapitalrejsning.

For 2024 har Audientes således justeret sine forventninger og omsætningen forventes nu at ligge mellem 1,5 og 2,5 mio. kroner, mod tidligere forventet 3,8 til 4,8 mio. kroner. EBITDA for året forventes at blive negativt i intervallet 4,5-5,5 mio. kroner, hvilket skal ses op mod et tidligere forventet negativt resultat i intervallet 4-5 mio. kroner.

På trods af disse justeringer, som primært er relateret til udskydelsen af en række forventede order til på den anden side af årsskiftet, vurderer ledelsen, at virksomheden er godt positioneret for vækst i 2025, hvor en styrket platform og øget salgsaktivitet i nøglemarkeder som Japan, Kina, Indien og Europa forventes at leden til en forbedret profitabilitet.