Det danske el-delebilselskab GreenMobility er ligesom lignende tjenester udfordrede med skader på biler, der tager op mod 10% af omsætningen at dække.
Deletjenester oplever ofte, at der ikke tages samme ansvar for produkterne sammenlignet med et privat ejerskab. For GreenMobility gælder det selskabets delebiler. Delebilsselskaber bruger gennemsnitligt ca. 10% af omsætningen på skader, hvilket inkluderer skader, hvor personen ikke kan spores til at blive dækket af forsikringen samt den mistede omsætning på at have bilen på værksted.
I tilfælde af et fladt dæk kan det tage op mod 36 timer før dækket er helt fladt, og bilen altså ikke kan køre/benyttes længere. På den tidshorisont kan der dog godt være 10-12 personer, som har benyttet bilen. For at imødekomme dette har INVERS, der står bag CloudBoxx, udviklet en ny AI-baseret løsning til at opdage skader, som GreenMobility benytter sig af.
Yderst sensitive accelerations- og gyrosensorer generer mere end 72.000 datapunkter i minuttet, hvilket bliver til 103,7 mia. datapunkter på et døgn. Her kategoriserer en avanceret algoritme alle hændelser, såsom at lukke en dør, køre over et vejbump mv., hvor mindre end 10% af dataene efterfølgende overføres til skyen. I skyen analyserer AI et normalt bevægelsesmønster samt anormaliteter, hvor den vurderer, hvorvidt der kan være sket skade på køretøjet eller ej ved en bestemt handling.
Det er tre år siden, at løsningen blev introduceret, hvor den løbende lærer af Big Data gennem alt information, som kommer i systemet. Systemet er enormt avanceret, og kan pålideligt opdage selv mindre skader med høj præcision. I denne forbindelse udtaler Lasse Kempel, Head of Business Development hos GreenMobility.
It’s incredible the precision with which the solution identifies damage and describes the course of the damage, We’ve tested it in every conceivable usage scenario and found that it tells us exactly what’s happening to the car in detail.
Der er udgivet en længere artikel om løsningen, og hvordan den kan være med til at optimere driften i GreenMobility på movemnt.net, hvor artiklen kan findes gennem dette link.
No comments! Be the first commenter?