Hypefactors meddelte i går, at deres nyudviklede AI til medieovervågning af såkaldte printmedier (aviser og magasiner) vil blive lanceret den 31. juli 2023.

Den unikke AI-løsning gør det muligt for Hypefactors at levere en bredere og bedre dækning af trykte medier end samtlige konkurrenter. Denne teknologi-forbedring er særlig værdifuld for de større virksomheder, som får relevant medieomtale på tværs af landegrænser.

Hypefactors startede det ti måneders udviklingsprojekt kaldet “New Print PDF Processing Program” tilbage i oktober 2022. Projektet blev støttet af Innovationsfonden med omkring 1 mio. kroner. Projektet er således blevet eksekveret planmæssigt. Løsningen vil gavne både nuværende og kommende brugere af Hypefactors, og der er desuden muligheder for yderligere forretningsmuligheder og partnerskaber for denne AI-løsning.

Den kunstige intelligens, som er udviklet i projektet, rummer ifølge selskabet særlige kvaliteter i forhold til det flersprogede og multinationale – altså hvordan AI’en kan forstå forskellige sprog og forskellige kompositioner i et medie. Det inkluderer bl.a. en ‘encoder designer’, som også findes i f.eks. ChatGPT. Generelt er det en meget unik og kompleks teknologi, som Hypefactors’ CTO, Viet Yen Nguyen har stået i spidsen for at udvikle, og som altså bliver lanceret i slutningen af juli 2023.