Hypefactors er en af de mest AI-tunge aktier på det danske marked. Selskabet udvikler næste generations medie-reputation teknologi, men hvad betyder det egentlig? Lad os se lidt nærmere på hvad de laver, hvordan de gør og om hvorfor det har relevans?

Det er vigtigt for mange virksomheder og organisationer at følge med i hvordan de, samarbejdspartnere, konkurrenter m.v., bliver omtalt i medierne. Det er oplagt at større virksomheder som Apple, Nike og Samsung, der får tusindvis af medieomtaler, har behov for et intelligent værktøj til at monitorere omtalen, men det er faktisk også vigtig information for selv langt mindre virksomheder, der skal vide eksempelvis hvordan nye produkter bliver modtaget. Og betydningen af virksomheders omdømme er kun stigende.

Hypefactors’ teknologi overvåger hele mediebilledet, herunder mere end 8 millioner nyheds-websites, og finder og sorterer således de relevante nyheder. Men hvad betyder medieomtalen så for virksomhederne? Det er her den kunstige intelligens (AI for ”Artificial Intelligence”) kommer ind i billedet. For Hypefactors’ AI læser, analyserer og forstår alle omtalerne inden for få sekunder og uddrager de centrale pointer, herunder om virksomheden eller dens brands, produkter, direktør m.v. omtales positivt eller negativ, hvilket sammenholdes med læsertal og dermed indvirkningen på det samlede omdømme (”reputation”).

Som vi også ved fra omtalen af ChatGPT, så bliver AI-modellerne mere og mere avancerede, og det gælder også for Hypefacrtors’ AI, der hele tiden bliver bedre og bedre til at forstå kulturelt betingende og sproglige detaljer, implicitte sammenhænge m.v. i omtalerne, så det nærmer sig hvordan et dygtigt menneske ville vurdere omtalerne, samtidig med at det hele foregår automatisk og giver et live-opdateret perspektiv på hele mediebilledet, som også kan bruges til. f.eks. at få overblik over de negative historier eller deciderede shitstorm.

En yderligere styrke ved Hypefactors’ teknologi er nemlig det de kalder ’skalering’, hvilket vil sige, at den er i stand til at monitorere og analyserer helt enorme mængder data. Således foretager virksomhedens teknologi mere end 1 milliard AI-berigelser hver eneste dag.

Hypefactors’ kunder har adgang til dashboards, hvor de kan følge udviklingen samlet i simple nøgletal som de så kan bryde ned i alle de detaljer, de ønsker. Således er Hypefactors’ teknologi med til at give et hurtigere og bedre overblik, der sparer en masse tid og det inden for et område, der for en lang række virksomheder er af stor betydning.