Astralis havde i oktober sidste handelsdag på børsen. Det har efterladt tusindvis af private aktionærer med ikke-omsættelige aktier.
Jeg har løbende forsøgt at dække forløbet omhandlende Astralis’ afnotering med henblik på at informere og hjælpe de mange tusinde private Astralis-aktionærer, der pludselig sad med unoterede aktier, der ikke kunne handles og samtidig blev opkrævet et kvartalsvist gebyr på 99 kroner på Nordnet.
Langt størstedelen af Astralis-aktionærerne på Nordnet har aktier for meget små beløb, efter aktien er faldet omkring 87% fra tegningskursen til lukkekursen på sidste handelsdag. Derfor udgør gebyret et relativt højt beløb, hvor det for mange endda overstiger værdien af aktierne. Det er en ærgerlig situation, hvor jeg har været i kontakt med en række Astralis-aktionærer både inden og efter afnoteringen.
Efter afnoteringen valgte jeg at kontakte Astralis for at blive klogere på, hvordan aktionærerne kan forholde sig. Selskabet informerede mig om, at de tilbød at købe aktier til afnoteringskursen på 1,15 kroner. Dette tilbud kunne jeg dog ikke læse om på deres hjemmeside, og var ny information for mig og umiddelbart også for de private aktionærer. Du kan læse mere om min dialog med Astralis i dette tidligere blogindlæg.
Den vigtige nyhed
Astralis’ købstilbud var ligeledes ny information for Nordnet, som jeg efterfølgende har været i en god dialog med. Nordnet har været meget interesserede i at finde en fornuftig løsning, så deres mange kunder med Astralis-aktier ikke skal betale et relativt højt kvartalsvist gebyr. Derfor har Nordnet også kontaktet Astralis med henblik på at lade Astralis tilbyde at opkøbe alle Nordnet-kundernes aktier gennem Nordnet-platformen med tilbuddet på 1,15 kroner per aktie, som Astralis informerede mig om.
Tilbuddet fra Astralis kunne dog ikke dække alle Nordnet-kundernes aktier, hvorfor dette ikke var en mulighed, da Nordnet af gode grunde vil tilbyde lige vilkår for sine kunder, og ikke kun kan tilbyde nogle af kunderne at sælge sine aktier. Igen kunne Astralis altså ikke tilstrækkeligt imødekomme de mange private aktionærer, selvom Nordnet gav en håndsrækning og generelt har gjort hvad du kunne for at hjælpe sine kunder.
Nordnet har derfor i stedet valgt at sende alle de lysegule beviser ud til aktionærerne. Det skulle Nordnet gerne have forklaret i en besked til dig i dag på din Nordnet-konto. Disse lysegule beviser er med andre ord ens aktiebevis, som nu er et fysisk bevis og ikke længere er digitalt på Nordnet. Det betyder, at det er dette bevis, man skal opbevare og finde en køber til, såfremt man vil sælge sine aktier. Det er en bøvlet proces – hvilket det også har været for Nordnet – men det betyder, at du slipper for at betale et kvartalsvist gebyr på 99 kroner til Nordnet, hvorimod du selv skal opbevare dit aktiebevis. Mig bekendt er købstilbuddet fra Astralis på 1,15 kroner per aktie fortsat aktuelt, hvorfor jeg vil anbefale at kontakte Astralis, hvis du vil sælge dine aktier.
Dette forløb har været ærgerligt for de mange private Astralis-aktionærer, og når der ikke kunne gives et samlet købstilbud, har det været svært at finde en løsning, der ville gavne de private aktionærer. I sidste ende har der været to muligheder: 1) Nordnet beholder de lysegule beviser og opkræver et gebyr på 99 kroner i kvartalet, 2) Nordnet sender de lysegule beviser ud til alle aktionærer, som slipper for det kvartalsvise gebyr.
Nordnet har valgt mulighed nr. 2, som jeg personligt mener er den bedste løsning for de private aktionærer taget omstændighederne i betragtning, som må leve med, at de selv skal opbevare sine aktier, der er så godt som umulige at finde en køber til. Nordnet har derudover valgt at sende alle beviserne ud til aktionærerne på Nordnets regning, hvorfor Nordnet bruger i omegnen af 50.000 kroner i porto på at sende alle beviserne ud, mens de har gennemgået alle beviser for at sikre, at oplysningerne stemte overens. Det er god kundeservice fra Nordnet, som i alt nok har lagt et par hundrede arbejdstimer i dette forløb.
Hvis du ikke har dine aktier opbevaret hos Nordnet, gælder denne nyhed selvfølgelig ikke for dig, og jeg vil i så fald kontakte dem, som opbevarer dine aktier for at høre, hvordan du kan forholde dig til situationen.
Alt i alt fortjener dette forløb en thumbs down, men cadeau til Nordnet for at række ud og forsøge at hjælpe de mange private Astralis-aktionærer, der i det mindste nu slipper for det kvartalsvise gebyr, der taget omstændighederne i betragtning virker som den bedste løsning.
Fin beskrivelse af forløbet. Har ikke helt forståelsen for hvorfor Nordnet vil afvikle denne aktie . Andre står bare i depotet (ikke fremhævet) og skal ved afhændelse have hjælp af Nordnets sælger.
Har du informationen hvorfor?
Sendt gerne besked. Tak.
Hej Kurt,
Jeg går ud fra, at dit spørgsmål går på, hvorfor du ikke længere vil kunne se dine Astralis aktier i dit depot på Nordnet? Det skyldes i så fald, at Nordnet ikke længere vil opbevare dine aktier, men du derimod selv vil opbevare.
Det ønsker Nordnet primært at gøre, da deres kunder ellers vil blive opkrævet et gebyr på 99 kroner i kvartalet, og rigtig mange af deres kunder ejer Astralis-aktier for et begrænset beløb, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt at have aktierne opbevaret hos Nordnet. Det er derfor et ønske fra Nordnet om at levere god kundeservice og undgå at alt for mange skriver ind til dem med klager om det høje gebyrer, der så vidt jeg har forstået er relativt lavt beløb på Nordnet ift. andre banker, men fortsat et relativt højt gebyr ift. aktiernes værdi for mange af kunderne.
Jeg håber, at det besvarede dit spørgsmål Kurt, ellers er du velkommen til at skrive.
Alt det bedste,
Jonas
Hej Jonas,
Hvordan er det med skat? Jeg har solgt mine aktier til Astralis efter afnoteringen. Skal jeg selv oplyse skat om tabet eller…?
Hej Jacob,
Ja, det skal du selv indberette 🙂
Alt det bedste,
Jonas