Konsolidator meddelte i går, at de gennem andet kvartal løftede sin ARR med blot 0,1 mio. kroner til 18,7 mio. kroner, hvilket fik selskabet til at sænke sine forventninger.

Dermed forventer Konsolidator nu at løfte sin ARR med 14-20% i 2023 til 20-21 mio. kroner. Tidligere forventede Konsolidator at løfte sin ARR til 21-23 mio. kroner. På omsætningsniveau forventer Konsolidator nu at nå et resultat på 19-20 mio. kroner fra tidligere 20-22 mio. kroner, mens de forventer at nå et EBIT på -9 til -11 mio. kroner fra tidligere -5 til -8 mio. kroner.

Nedjusteringen sker efter, at Konsolidator er påvirket af en højere churn end forventet samt en lavere konverteringsrate i salgsprocessen. Den højere churn skyldes bl.a. et øget omkostningsfokus hos selskabets mindre kunder. Konsolidator anser ikke udviklingen som tilfredsstillende, og har iværksat flere nye tiltag for at sikre vækst fremadrettet.

Det gælder bl.a. flere kræfter i Konsolidators customer success afdeling for at reducere churn fremadrettet og øge mersalget til kunderne. Derudover har Konsolidator tilført ressourcer til salgsafdelingen, som ikke har haft optimal bemanding gennem første halvår. For regnskabsåret 2024 fastholder Konsolidator sine forventninger til ARR- og omsætningsvæksten, men sænker sine forventninger til EBIT som et resultat af øgede investeringer, efter Konsolidator sikrede kapital i juni 2023.

I 2024 forventer Konsolidator således at nå en ARR på 24-28 mio. kroner, en omsætning på 23-27 mio. kroner samt et EBIT på 0 til -5 mio. kroner. Konsolidator præsenterer halvårsrapport på torsdag den 10. august 2023. Selskabets CEO, Claus Finderup Grove udtaler i denne forbindelse:

Et sammenfald af uheldige omstændigheder gør, at vi må sænke forventningerne til 2023. Når vi ser tilbage, må vi erkende, at vi har undervurderet effekten af den nu mindre organisation samt den tid, vi i ledelsen har brugt på at rejse kapital. Vores stærke pipeline og de positive effekter fra vores gratis testversioner (free trials) gør dog, at vi ser positivt på fremtiden. Desuden vurderer vi, at churn vender tilbage til et acceptabelt niveau, da vi har ansat to nye medarbejdere med fokus på vores nuværende kunder. Vi er stadig et vækstselskab.