Shape Robotics offentliggjorde fredag deres årsrapport for 2023, som bekræftede omsætningen på 171,2 mio. kroner svarende til en vækst på 96% ift. 2022.

Det justerede EBITDA-resultat endte på 16,9 mio. kroner, og var dermed en smule bedre end rapporteret i den ikke-reviderede year-end rapport. I 2023 gennemgik Shape Robotics en imponerende vækstperiode og styrkede sin position på markedet gennem en række vigtige initiativer. Disse inkluderede en succesfuld hovednotering på markedet, etablering af nye strategiske partnerskaber, strategiske opkøb og ikke mindst opnåelse af lønsomhed.

Den fremtidige vækststrategi omfatter nu yderligere penetration af virksomhedens europæiske markeder samt ekspansion på nye markeder såsom UAE, Saudi-Arabien, USA, Indien og Kina. Et af virksomhedens nyeste og mest lovende nye markeder er Polen, hvor opkøbet af virksomheden Skriware siden udgangen af 2023 har givet Shape Robotics et hurtigt og solidt fodfæste i et af Europas største nationale markeder for uddannelsesteknologi, hvilket gør det muligt for virksomheden at replikere sin succesfulde forretningsmodel fra Rumænien og anvende den på et endnu større nationalt marked for uddannelsesteknologi.

Skriware er ligesom Shape Robotics et teknologiselskab med egenudviklede Edtech-produkter, herunder uddannelseslaboratoriet kaldet SkriLab, der fokuserer på 3D-print, programmering og robotteknologi. SkriLab inkluderer forskellige komponenter såsom en 3D-printer, uddannelsesrobotter, byggeklodser, online-værktøjer til 3D-modellering og Skriware Academy – en online platform skræddersyet til lærere. Dermed ligner Skriwares tilbud, SkriLab, i høj grad Shape Robotics’ egne STEAM Labs, hvilket gør erhvervelsen af Skriware til en strategisk milepæl i Shape Robotics’ langsigtede vækststrategi.

Shape Robotics’ overordnede vækststrategi frem mod udgangen af 2027 skal sikre en videreudvikling af egne kerneteknologier, en udvidelse af produktlinjen, en kontinuerlig opdyrkning af relationer med kunder og partnere og en samlet øget global relevans og tilstedeværelse. Med ambitiøse finansielle mål for øje sigter virksomheden mod en nettoomsætning på 1 mia. kroner inden 2027 og en EBITDA-margin på i niveauet 12-15%. Selskabet forventer i 2024 en omsætning å minimum 300 mio. kroner samt EBITDA på minimum 25 mio. kroner.