Trophy Games gik på børsen som en spiludvikler med primært fokus selskabets serie af fodboldmanagerspil. I dag er selskabet i en ny fase.

En central del af Trophy Games’ strategi er opkøb. Det viste selskabet helt fra start, hvor de købte Xombat allerede inden Trophy Games havde første handelsdag på børsen. Gennem opkøbet af Xombat blev Airline Manager en del af spilporteføljen, og sidenhen har Trophy Games udviklet flere transportspil, og opbygget en pipeline i serien. I en Q&A med Trophy Games’ CEO, Søren Gleie, sætter vi fokus på selskabets opkøb af Xombat såvel som selskabets overordnede tilgang til opkøb.

Efter en markant vækst er transportserien i dag den største serie af spil for Trophy Games målt på omsætningen. Samtidig er markedsføringsomkostningerne for sportsserien næsten sendt i bund, og udgjorde kun 622 tusinde kroner i 2022, hvorfor sportsserien fortsat har det største bidrag til bundlinjen med et EBITDA på 12,9 mio. kroner i 2022. Derfor står Trophy Games et helt andet sted i dag, end da de blev børsnoteret i april 2021, hvor bundlinjen også trækker mere opmærksomhed end toplinjevækst.

Kigger man på selskabets andre opkøb, har Trophy Games siden børsnoteringen købt Tiny Titan Studios, Sky Haven, Idle Necromancer og ZR fra Goathamster og Bon Games. Trophy Games annoncerede opkøbet af Bon Games så sent som den 12. juni 2023. Dertil vil Trophy Games agere som publisher for The Ranchers, der er en helt ny rolle for Trophy Games med stort potentiale. Transportserien ser Trophy Games også stort potentiale i, hvor de har angivet en ambition om at løfte serien til at genere en årlig omsætning på mere end 100 mio. kroner. Hvordan selskabet vil lykkes med denne målsætning, har jeg spurgt Søren Gleie om:

Airline Manager havde 23 mio. kroner i omsætning sidste år. Vi har for nyligt lanceret Shipping Manager, som ser ud til at slå Airline Manager på de fleste KPI’er (retention, monetization), og allerede for maj måned havde vi en forventning om, at det ville omsætte for 0,7 mio. kroner.

Vi er ved at udrulle Train Manager, og senere Truck Manager, Energy Manager og Oil Company Manager. De seks spil har gode synergier mht. kodegenbrug, men ikke mindst også cross promotion, og vi ser en stor interesse for spillere omkring de nye spil og at spille flere af dem.

På markedsføringsfronten er det spændende, at vi vil kunne lave retargeting-kampagner på vores spillere som reklamerer for vores andre spil. Det vil forhåbentlig kunne generere et større ROI på vores markedsføring.

Hvilke lanceringer er i pipelinen for transportserien? 

Originalt med købet af Xombat var planen at lave en “kopi” af Airline Manager, hvor gameplayet blev overført til Shipping, Train og Truck. Men den positive udvikling har gjort, at vi har tilføjet Energy Manager og Oil Company Manager til pipelinen også. Disse to nye spil forventes at have mindre potentiale end de første fire. Arbejdet på Truck og Energy vil formentlig påbegynde indenfor tre måneders tid med to forskellige teams.

Har Airline Manager nået sit maksimale potentiale med en omsætning på 23,5 mio. i 2022?

Det er svært at spå om hvad potentialet er for spil. Vi markedsfører spillet mindre aggressivt lige for tiden end vi gjorde sidste år, hvilket også kan ses på toplinjen i første kvartal, men vi har en del features i pipelinen, så vi er optimistiske omkring hvad Airline Manager kan forsætte med.

Hvordan har jeres andre opkøb performet?

Vi har lavet tre andre investeringer udover Xombat (Airline Manager). Vi offentliggjorde i marts at Tiny Titan Studios opkøbet havde lavet en ROI på 67% de første 13 måneder.

Derudover har vi Sky Haven, som er et lidt andet projekt. Vi stadig i gang med at forbedre spillet på Steam, og håber, at vi kan få gang i omsætningen. Der er stadig investeringer der skal laves over det næste halve til hele år før det (forhåbentlig) vil begynde at lave profit.

The Ranchers, som er en publishing aftale, ligger til at udkomme i Q1 2024, så det har ikke genereret nogen omsætning endnu, men vi er spændte på, hvad det 65. mest wishlistede spil på Steam kan føre det til.

Til sidste har vi Idle Necromancer, som vi købte for 1 mio. kroner her for et par måneder siden. Spillet genererer ikke nogen nævneværdig omsætning, men vi arbejder med vores egne udviklere på at få rettet det op, og håber, at vi kan få det i gang og nærme sig noget godt.

Forventer I at gennemføre yderligere opkøb med en lige så stor ROI, som I har opnået med Xombat?

De forventninger synes jeg ikke jeg kan udtale mig om, men vi er meget tilfredse med vores første investeringer, og har små 30 mio. kroner i kassen til at foretage yderligere opkøb. Vi ser, at der begynder at komme flere nødlidende spilstudier, og håber, at vi kan lave nogle gode deals fremover. Priserne er i hvert fald meget billigere end de var sidste år.

Konklusion

Opkøb har været en væsentlig del af Trophy Games’ vækststrategi siden børsnoteringen, og vil forventeligt fortsætte med at være det i fremtiden. I dag har Trophy Games omtrent 30 mio. kroner i kassen, som stiller selskabet i en god position til at foretage yderligere opkøb, hvor de i år oplever væsentligt mere attraktive priser sammenlignet med sidste år.

Transportserien vil forventeligt spille en central rolle i selskabets vækst de kommende år. Airline Manager omsatte sidste år for mere end 23,5 mio. kroner, og Shipping Manager ser allerede ud til at slå Airline Manager på flere KPI’er, hvilket stiller selskabet godt i rejsen mod på sigt at løfte transportserien til at genere en årlig omsætning på mere end 100 mio. kroner. Inklusiv pipelinen vil Trophy Games løfte den primære transportserie til i alt seks spil, hvor potentialet for de to nye tilføjelser, Oli- og Energy Manager, dog ikke forventes at være på samme niveau som de andre fire. Train Manager er i dag ved at blive udrullet, mens Arbejdet på Truck- og Energy Manager formentlig vil påbegynde indenfor tre måneders tid med to forskellige teams.

Trophy Games fortsætter med at kigge efter muligheder ift. opkøb, og en af de næste store begivenheder for selskabet bliver i første kvartal 2024, hvor The Ranchers forventes at udkomme. Det er svært at forudsige salget fra The Ranchers, hvorfor det bliver spændende at se, hvordan det 65. mest ønskede kommende spil på Steam performer. Trophy Games har tidligere præsenteret estimater for salget baseret på andre eksempler på antallet af Steam wishlists på deres spil og hvor mange af disse, der konverterer til et køb. Læs mere om disse estimeringer her.

Hvis du har spørgsmål til Trophy Games om alt fra spil, forretning, strategi, målsætninger eller lignende, må du endelig sende dem til os, så vil vi videreformidle spørgsmålene til selskabet og vende tilbage med svar. Trophy Games afholder også en gang imellem fysiske investorevents, hvor man kan møde bestyrelsen og den daglige ledelse. Du kan tilmelde dig selskabets investornyheder for at holde øje med kommende events.