Audientes har i dag offentliggjort årsregnskab for 2021, hvor fokus især er rettet mod forventningerne til 2022.

2021 har været et begivenhedsrigt år for Audientes. Selskabet har haft stort fokus på kommercialisering og at få produktet klar til lancering samt at få opbygget et solidt distributionsnetværk. Det har resulteret i, at Audientes i dag står med otte partnere i Indien og er repræsenteret i store dele af landet.

Oprindeligt forventede Audientes at starte masseproduktionen og salget i fjerde kvartal af 2021. Dette blev dog udskudt grundet Covid-19, hvorfor masseproduktionen blev udskudt et kvartal og i stedet sker i første kvartal af 2022.

Med et produkt der er klar til salg, forventer Audientes i 2022 at nå en omsætning på 23-27 mio. kroner og et EBITDA på -13 til -15 mio. kroner. Underskuddet skal ses i lyset af, at Audientes forventer at investere i produktudvikling, opnåelse af en FDA-godkendelse og intensiv markedsføring og salgsfokus på det indiske marked.

Audientes’ CEO, Steen Thygesen udtaler ifm. regnskabet:

In 2021 we realized the goal of fully commercializing our self-fitting hearing aid, Ven, where we went from a functioning prototype to the final product. We began mass production and received final market approval in early 2022. Therefore, 2022 bodes very well for Audientes with sales expectations at the level of DKK 23-27 million based primarily on the distribution setup in India. In relation to the investment in research and development for future products, we are focusing on new FDA and CE/MDR versions for the US and European markets. Accordingly, in 2022 we expect an EBITDA result in the range of DKK -13 to -15 million.