Freetrailer afholdte i går et event i Unge Investorer, og ifm. disse events, hvor investorerne har mulighed for at stille spørgsmål til Freetrailer, er konkurrencesituationen ofte et tilbagevendende emne.

Når det gælder konkurrence for Freetrailer, er det svært at pege på en direkte konkurrent. I modsætning til andre virksomheder, som udlåner trailere, gør Freetrailer det i B2B-segmentet i samarbejde med deres partnere, hvorimod andre aktører såsom tankstationerne gør det B2C, hvor forbrugeren betaler for at leje traileren. Dermed er der en stor forskel på forretningsmodellerne mellem Freetrailer og de selskaber, som man sammenligner Freetrailer med.

Udover tankstationerne, pegede Philip Filipsen også på at private trailere kan ses som en konkurrent til Freetrailers produkter. Private trailere er dog ofte små havetrailere, og ligger således i et andet segment end det Freetrailer tilbyder. Derudover gælder for såvel tankstationernes og private trailere kontra Freetrailer, at Freetrailers koncept indeholder meget mere end blot at stille en trailer til rådighed, herunder servicering og vedligeholdelse, kunder- og partnerservice samt hele selvbetjeningskonceptet. Freetrailers fokus er udelukkende at stille køreklare trailere til rådighed for kunderne på en nem, bekvem og tilgængelig måde.

Alt i alt er Freetrailer dermed i begrænset konkurrence, når det gælder om at levere et fuldt serviceprodukt i B2B-segmentet. Ikke kun på det danske marked, men også når vi kigger internationalt, er det svært at identificere en direkte konkurrent til Freetrailer. Derfor har Freetrailer gode forudsætninger for at træde ind på nye markeder, hvis markederne er klar til at tage imod konceptet. I dag er Freetrailer aktive på det danske, norske, svenske og tyske marked med omkring 2.500 trailere, hvilket forventes at runde 6.800 i 2025.

Gårsdagens event med Freetrailer kan ses her.

Freetrailer møder Unge Investorer (16. marts 2022)