Det danske vækstselskab, Linkfire, som blandt andet stiller sin platform til rådighed på Snapchat og Twitch, rapporterer om et nøgletal, der som investor kan være afgørende at følge.

Nøgletallet, som jeg refererer til, er RPM, som beskriver hvor meget Linkfire tjener på sin trafik. Linkfire har enorme mængder af trafik, og hvis selskabet vækster sin RPM, kan Linkfire endda vækste sin forretning uden at vækste mængden af trafik. Det mest optimale vil selvfølgelig være vækst i begge dele.

Hvis der tages udgangspunkt i selskabets regnskab for tredje kvartal 2021, voksede selskabets kommisionsomsætning med 115%, hvor mængden af trafik endte på 383 mio. connections svarende til et fald på 6% efter et utrolig stærkt kvartal sidste år. Årsagen til, at Linkfire fortsat kan mere end fordoble kommisionsomsætningen på trods af et fald i trafikken, skyldes, at selskabet vækstede sin RPM med 128%.

I tredje kvartal 2021 nåede Linkfire en RPM på 8,62 kroner, så den for de første tre kvartaler er på 7,01 kroner svarende til en vækst på 165%. Samtidig er mængden af trafik på 1,15 mia. connections svarende til en fremgang på 5%. Disse to faktorer har medvirket til en vækst i kommisionsomsætningen på 180% over de første tre kvartaler i 2021.

RPM er derfor et centralt punkt hos Linkfire, som med sin store mængde af trafik kan hente mange penge ved at optimere sin RPM. Overordnet kan Linkfire øge sin RPM gennem to punkter, nemlig via partnerskaber eller selve produktet.

Gennem partnerskaber kan Linkfire forbedre sin RPM ved enten at indgå flere partnerskaber, som kan dække mere af selskabets trafik, eller ved at opnå bedre udbetalingsrater fra partnerne. Gennem produktet kan Linkfire hele tiden optimere visningerne, så de prioriteres efter relevans og bedst mulig indtjening.