Trophy Games har i dag præsenteret et nyt investor-initiativ, hvor selskabets CEO, Søren Gleie vil udsende et brev til investorerne hver anden måned for at give investorerne et bedre indblik i selskabets udvikling og aktiviteter.

I det første investorbrev, som er blevet udsendt i dag, sætter Søren fokus på selskabets første publisher aftale. Trophy Games underskrev tidligere i år en aftale med RedPilz Studio omkring spillet ”The Ranchers”, hvor Trophy Games vil være publisher.

Trophy Games har ikke mulighed for at konkret at snakke om forholdene i den indgåede aftale omkring The Ranchers, men i dagens investorbrev giver Søren en forklaring af, hvordan forholdene normalt er i en publisher aftale. Her fortæller han bl.a., at omsætningsfordelingen ofte er 30-70% til spiludvikleren, hvor den resterende omsætning derfor tilhører publisheren.

Bliver The Ranchers en succes, kan der være en interessant forretningsmulighed for Trophy Games. At indgå den første publisher aftale er altid en svær opgave, men The Ranchers er allerede et velkendt spil blandt spiludviklere, og en succes med The Ranchers kan betyde endnu flere publisher aftaler for Trophy Games i fremtiden.

I dag har The Ranchers omkring 270.000 wishlists på Steam, og spillet forventes at blive lanceret i en tidlig version i midten af 2023. Der er dog altid en sandsynlighed for forsinkelser, og i dag er spillet lanceret på Alpha, hvor 3.000 spiller spillet, og kommer med forslag og forbedringer til spillet. Det er selvsagt svært at forudsige, hvor meget The Ranchers vil sælge for. Trophy Games har dog i dagens investorbrev opsat eksempler fra andre spiltitler målt på antallet af Steam wishlists på deres spil og hvor mange af disse, der konverterer til et køb. Baseret på disse eksempler konverterer 24,8% af wishlists til køb af spillet i den første uge efter lanceringen, hvilket vil svare til 66.960 køb af The Ranchers baseret på spillets nuværende antal wishlists i den første uge. Baseret på The Ranchers forventede basispris svarer det til et estimeret salg på omkring 2 mio. USD i den første uge, hvis antallet af wishlists ikke stiger yderligere. Find denne oversigt samt hele Sørens investorbrev her.