September har været en måned, hvor de røde farver har domineret, men alligevel slutter flere af de danske minibørs-aktier med pæne stigninger.
Efter en regnskabsrig august måned, har september budt på mange selskabsspecifikke nyheder, som vi kan se tilbage på.
Top 3 aktierne
Bedst er det gået for FOM Technologies, Freetrailer og Hypefactors.
FOM Technologies er i september måned steget 59%. Selskabet har leveret flere spændende nyheder, herunder den første kunde i Frankrig og en kontrakt fra Ionobell, som er et batteri R&D-selskab med ekspertise inden for batterimaterialer og battericeller. Den nok mest væsentlige nyhed er, at FOM Technologies som det eneste ikke-amerikanske selskab er kommet med i et amerikansk statsfinansieret videnskabskonsortium af Fortune 500 virksomheder og universiteter. Her skal selskabets teknologi hjælpe med at åbne en ny videnskabelig grænse inden for kvantemekanik og udvide og internationalisere de vigtige STEM områder i USA.
Freetrailer har også været ude med flere nyheder og er steget 48%. Freetrailer har blandt andet udvidet samarbejdet med Silvan, så antallet af trailere udvides med 20%, så antallet nu i alt udgør næsten 500 trailere. Selskabet har også udvidet samarbejdet med IKEA i Tyskland, som er et vigtigt skridt i ekspansionen i Tyskland. Udvidelsen indebærer 12 nye afhentningssteder og til en start 42 udlejningsprodukter.
Hypefactors er steget 37%, hvilket sker i måned, hvor insiderhandel har været et større tema. Både selskabets CEO, Casper Janns har købt aktier for ca. 100.000 kroner, hvor selskabets nyere Commercial Director, Frederik Nørby har købt aktier for ca. 120.000 kroner. Samtidig har selskabet annonceret næste generation af Reputation AI, som giver højere nøjagtighed, præcision og automatisering til deres brugere. Samtidig åbner opgraderingen for nye forretningsområder.
Aktier med tocifrede procentstigninger
Det er ikke kun FOM Technologies, Freetrailer og Hypefactors, som har oplevet en tocifret procentstigning i september. Det samme gør sig gældende for Digizuite, Audientes, Seluxit og Penneo.
Digizuite har annonceret en stor nordamerikansk restaurantkæde som kunde. Kæden har mere end 6.000 restauranter, caféer, is butikker og bagerier. Det nordamerikanske marked er vigtigt for Digizuite, og aftalen indeholder en væsentligt større ARR end Digizuites gennemsnitlige kundeportefølje.
Audientes har meddelt, at de har åbnet for forudbestilling i Indien, og at de har indgået et samarbejde med eShopBox, der skal hjælpe med at skalere salget i Indien. Det er en spændende periode for Audientes, der er godt i gang med kommercialiseringen, hvorfor investorerne også med interesse kan følge udviklingen den kommende tid.
Seluxit har offentliggjort årsregnskab, hvor toplinjen faldt markant, men alligevel leverede en EBITDA, som var bedre end ventet. Samtidig er virksomheden optimistiske for fremtiden, og forventer at kunderne igen kommer i gang med deres udrulningsplaner i 2021/22.
Penneo har været i søgelyset fra forskellige analytikere, hvor både ABG og Redeye har indledt dækning af aktien. ABG vurderede at en fair pris pr aktie er i intervallet 30-60 kroner, hvor Redeye vurderede en potentiel upside til kurs 53. Du kan læse mere om analyserne og deres vurdering af aktien her.
Shape Robitcs falder efter emission
Nederst i september slutter Shape Robotics, efter selskabet har gennemført en emission, som efter omkostninger giver et forventet nettoprovenu på omkring 9,9 mio. kroner. Emissionen blev overtegnet med ca. 97,2%, og provenuet vil blandt andet blive brugt til vækstskabende salgs- og markedsføringsaktiviteter. Derudover vil ca. 20% blive anvendt til forberedelse og indkøb til projektet i Rumænien med 1.175 Smartlabs, og yderligere ca. 20% til videreudvikling af Fable-systemet og relaterede teknologier.
Udover Shape Robotics har mange af aktierne oplevet tocifrede procentfald. Dette gælder FastPassCorp, Odico, CS Medica, Nexcom, Monsenso, ViroGates, Curasight, Hydract, Agillic, Happy Helper, Wirtek, Impero og Stenocare.
No comments! Be the first commenter?